Perjantaina auto käynnistyi kello 7.00 kohti Vieremää hakemaan papillon Danielia (PMJV-09 & JV-09 Tempramentia Sort Est Jete) ja Lottea mukaan reissuun. Reissua suunniteltiin jo alkutalvesta, otettiin vasta-aineita ja tutkittiin tuomareita. Matkakohteeksi valittiin Ruotsi ja paikaksi Jällivaara. Ei sitten löydetty yhtään lähempää kohdetta

Pakattiin loput tavarat autoon ja lähdettiin piitkälle 1000km ajomatkalle Pohjois-Ruotsiin. Ilma oli perjantaina mitä mainioin pilvipoutaa ja mittari keikkui aamusella 20 yläpuolella. Taukoja pidettiin tasaisesti, koirille tuntui olevan 2,5-3 tuntia takarajana tauolle. Fyralla oli ihan luksus oltavat yksinään takaluukussa ja Daniel matkusti takapenkillä boksissa. Daniel kun on kärisnyt matkapahoinvoinnista. Tosin tällä reissulla sitä ei ollut ja luulen että sitä ei enään koskaan tule olemaankaan. Siedätettiin ihan kunnolla autoiluun   Meillä kyllä huumori kukki kun naurettiin miten hulluja me ollaan... No onneksi meitä oli kaksi.

Ajomatka sujui hyvin. Hieman oli tylsää kun piti ajella vaan koko ajan suoraan. Naurettiinkin että eka käännös taisi tulla Haaparannassa. Ruotsin puolella maisemat oli upeita, ihastuin tuntureihin. Niitä oli paljon, muutenkin korkeuserot ja maisemat ylösmentäessä oli niin kauniita. Pari poroakin nähtiin tien varrella. Niitä ei paljoa liikenne haitannut. Perillä Jällivaarassa oltiin joskus kymmenen aikaan illalla Suomen aikaan, mutta saatiin tunti enemmän aikaa kun kello siirtyi taaksepäin. Tässä vaiheessa matkaan oli kulutettu sellaiset 15h taukojen kanssa ja autoon oli tullut 1000km... Löydettiin tosi helposti meidän hotelli Grand Hotel Lapland. Hetken aikaa pidin koipia ylöspäin ennen kuin mentiin iltakävelylle. Niille jotka suunnittelevat samanlaista reissua voin suositella että älkää menkö edellisenä päivänä pumppiin jos matkustatte seuraavana päivänä 15h autossa...

Jällivaarassa oli satanut illalla vettä, mutta ilma kirkastui iltaa kohden. Oli todella outoa kun aurinko oli koko ajan niin ylhäällä. Valoisaa oli koko yön ja auronko mollotti samassa kohtaa. Kaunista!.

Iltalenkin jälkeen käytiin joskus kahdentoista jälkeen paikallista aikaan nukkumaan. Ihanan viileätä noin 20 astetta ja viileä huone. Koirat oli sitä mieltä että ne on nukkunut koko 15h... Meno oli sitten sen mukaista Leikkiä, painia, leikkiä, takaa-ajoa. Me oltiin ihan poikkikatki ja koirat vaan biletti. Jossain vaiheessa ne lopulta rauhoittui nukkumaan.

Lauantai aamu valkeni kirkkaana, mutta hieman pilvisenä. Käveltiin lenkki ja saatiin jopa pidettyä koiria vapaana. Aamiaisella syötiin mahat täyteen. Pari tutunnäköistä  tuomariakin yöpyi samassa paikkaa. Hieman ennen ysiä lähdettiin etsimään näyttelypaikkaa joka oli paikkalisen koulun pihalla nurmipohjalla.

Heti rokotustarkastuksessa Fyra kiinnitti huomiota ja muutama halusi siitä kuvankin ottaa. Sisääntulolla nähtiin myös toinen paikallinen länderisti. Tosin sillä hetkellä koira oli vielä piilossa ja emäntä teki töitä näyttelyssä. Pystytettiin leiri länderikehän laidalle ja nähtiin heti tuttuja suomalaisia jellonaihmisiä. Muitakin hulluja Paplareilla ja länderereillä oli molemmilla tuomarinmuutos. Meidän ns. varma tuomari oli muuttunut Irlantilaiseen mieheen. Mua epäilytti ihan suuresti ko. miehen taidot sillä en löytönyt häneltä mitään länderiarvosteluja. Epäilystä ei yhtään laskenut se, että yksi kingkalle arvosteltiin russian toyna... Ländereitä oli kyseissessä näyttelyssä kaksi kappaletta avoimessa luokassa (vain avoimessa voi kilpailla sertistä). Ensiksi kehään meni 3-vuotias Celly joka oli Koposen Tiinan Villen jälkeläisiä. Celly sai tuomarilta 1/1 ilman ck:ta.

Rednal Conconcelly "Celly"

Fyra pääsi tosi toimiin heti uroksen jälkeen. Fyra esiintyi todella hyvin kostealla ja märällä nurmikolla vaikka epäilin sitä aluksi todella paljon. Tuomari tykkäsi Fyrasta ja antoi 1/1 ck:n, sertin & cacibin sekä samalla Fyra oli myös ROP!.

Tuore SE MVA Fannimer Angelica

Kehän jälkeen jutusteltiin ja tutustuttiin hetken aikaan tähän paikalliseen länderi urokseen. Mukavalta vaikutti omistaja sekä koira oli todella kivanluonteinen.

Fyran kehän jälkeen meillä oli hyvin aikaa käydä paikallisessa kaupassa ja tutustumassa kojuihin. Vietiin koirat autoon lepäämään kun ilmakin oli sopean viileä ja hieman alkoi tihkuttamaan vettä. Nopeasti saatiin luppoaika kulumaan kunnes oli Danielin vuoro esiintyä kehässä.

Daniel esiintyi kehässä todella hienosti. Ylväästi ja kauniisti. Harmi vaan kun tämä belgialainen tuomari ei ymmärtänyt Danielin komeuden päälle. Daniel sai 1/1 ilman ck:ta koska tuomarin mielestä Daniel tarvitsi lisää massaa. Kehän jälkeen lähdettiin ajelemaan takaisin Suomeen. Kummasti "alamäkeä" pitkin ajoi paljon lujempaa kuin ylöspäin

Loppujen lopuksi ajettiin Ouluun asti jossa yövyttiin yksi yö Hotelli Turistissa. Ei mikään luksuspaikka, mutta passeli meille. Oulu näyttäytyi illan sateisena ja pilvisenä. Onneksi, sillä helteellä meidän huone olisi ollut pätsi!. Koirilla oli taas niin kivaa keskenään Nyt ne oli aavistuksen rauhallisempia koska molemmat olivat matkustaneet takaluukussa, kyllä silti painittiin ja pidettiin hauskaa. Iltakävelyllä käytiin tutustumassa hieman lähialueeseen. Kauniilta näytti ja paljon pyöräteitä!.

Aamulla käytiin kävelyllä samoilla seuduilla ja käytiin aamupalalla. Mun alkoi hyvin päivä kun olin heti alkutekijöiksi pukenut väärinpäin paidan (onni oikein päin). Oulun raviradalle saavuttiin kasin jälkeen, vaikka opasteet perille oli olemattomat. Onneksi oli navi josta pystyi tarkistamaan. Oltaisiin muuten vieläkin tehtaanpihalla parkissa.

Saatiin koirat hyvin varjoisaan parkkiin paplarikehän laidalle, meillä oli oma cheerleader joka oli hieman ytympi kooltaan. Tämä hevonen tiesi varmasti kaiken koirista koska oli jo päivän niitä seurannut

Paplareita oli Ruotsalaiselle tädille ilmoitettu 13kpl. Tämä tuomari oli tiukka!. Erejä ei tainnut tulla kuin kolme kappaletta ja arvosteluihin meni aikaa yhteensä yli tunti!. Daniel esiintyi tosi kauniisti, se oli niin komeana siellä kehässä ja sai erin. Lopulta Daniel valittiin tiukan taistelun jälkeen PU-2 Sertin ja vara-cacibin kera ja valio-uros oli ROP. Näin ollen Prinssi Danielista tuli Suomen Muotovalio!.Onnea Lotte Oli kyllä todella upeaa valioitua tuollaisella tuomarilla.

Ländereillä oli tuomarin muutos sunnuntaina, Slovanialainen vaihtui Israelilaiseen. Nimi vaikutti tutulta ja huomasin Duon olleen kyseisellä tädillä vuonna 2004 jolloin Duo sai toisen sertinsä. Ländereitä oli ilmoitettu 3kpl, mutta lopulta vain kaksi oli paikalla. Fyran lisäksi avoimessa Kuje. Tämä tuomari tykkäsi ilmeisesti liikkeistä. Fyra oli hieman reissussa rähjääntynyt ja Oulun lämpimässä aurinkoisesa sääsä hiukan väsähtänyt. Silti se jaksoi esiintyi tosi upeasti. Häntä töttöröllä se taas tepasteli kauniina pitkin kehää. Tuomari antoi Fyralle erin ja koska muita erin saaneita ei ollut oli Fyra samalla PN-1 ja ROP cacibin kera.

Kotimatkalle lähdettiin kahden jälkeen ja ajettiin rauhallisesti kotiin. Pysähdyttiin muutaman kerran ja tauot hieman venyivät Koirat saivat taas olla kaksistaan takaluukussa ja ne oli kummalisen rauhallisia... Kotiin saavuttiin hieman ennen yhtätoista kirjaimellisesti PPP= Perse Pikkasen Puuduksissa tai Pari Palkintoa Plakkarissa. Reissussa oltiin yhteensä 63h tuntia joista autossa yli puolet, autoon tuli mukavasti 2000km lisää.

Daniel & Fyra ja viikonlopun ruusuke kokoelma

FI & SE Mva & BaltJw-09 Fannimer Angelica

FI Mva & PMJV-09 & JV-09 Tempramentia Sort Est Jete

Osa kuvista ©  Lotte Sinivaara

Kiitos Lotelle kun lähdit mukaan "hullulle" reissulle, oli tosi kivaa yhdessä. Ei muuta kun uutta reissua alulle Suonikohjut ja peräpukamat kiittävät!.