Keskiviikko oli poikkeuksellinen päivä. Forssassa järjestettiin 1-2-luokille agilitykilpailut iltakisana. Pitkään pohdin ja mietin uskaltaisinko Fyran sinne ilmoittaa. Johannan rohkaisemana tai pakottamana (?!) laitoin ilmon menemään kisoihin. Pakko kai sitä joskus on katsoa ja kokeilla miltä se kisaaminen tuntuisi virallisissa kisoissa?.

Iltakisoista näytti aluksi tulevan pienet, mutta viimeisenä ilmopäivän jälkeen  startteja tulikin yhteensä 166 kpl!. Se niistä pienistä iltakisoista... Tolppa oli valjastettu hyvissä ajoin buffaan ja mulla piti kiirettä kun töistä suoraan hain Fyran kotoa. Hyvin ehdittiin kuitenkin tekemään lenkit.

Kisapäivän aloitti hyppyrata jonka jälkeen vuorossa oli agilityrata. Molemmilla radoilla tuomarina oli Anne Huittinen. Mun mielestä radat oli vaikeat tai sitten mun viimeisistä 1-luokan kisoista on ihan liian kauan aikaa. Vaikeita estekulmia, vinohyppyjä sekä vinoja kontakteille menoa. Julkaisen rataprofiilit tänne kunhan tuoamari päivittää ne sivuilleen.

Mua jännitti ihan hirveästi. Jännitystä varmaan lisäsi 110% lisää omat kotikisat missä oli paljon tuttuja ihmisiä paikalla. Mietitytti myöskin se että miten Fyra tulee radalla liikkumaan ja voiko se jopa karata radalla Tätäkin tapahtui useamman koiran kohdalla. Etukäteen olin sopinut jos Fyran tärkeimmät ihmiset ja tutut pysyisivät ihan kehänauhan viereltä pois.  Tosin Fyrasta olisi varmaan ollut superkivaa käydä välillä moikkaamassa Jackyä kesken radan...

Fyra toimi tosi hyvin molemmilla radoilla. Musta tuntui että se ei edes hypännyt niitä hyppyjä vaan se liisi niiden yli. Tuntui tosi helpolta ja kivuttomalta mennä. Hyppyradalla meille olisi tullut hyvä rata, mutta kolmanneksi viimeisellä esteellä Fyra meni väärään päähän putkea kun mun ote herpaantui hetkeksi.

Väärästä päästä pihalle

Radan jälkeen mulla oli ihan voittajafiilis. Tuntui ihan älyttömän hienolta mennä Fyran kanssa rataa. Tuntui että ekan startin jälkeen se vimmatun jännityskin katosi taivaan tuuliin. Nauroinkin tutuille että nyt voin mennä toiselle radalle ketaraat oikoisena kun pahin on takana. Käytiin jäähdyttely kävelyllä Nemon kanssa, taidettiin molemmat olla ihan tohkeissaan radoista, vaikka kaverukset meni samaan "ansaan".

Agiradalta löytyi kaikki kontaktit ja rata oli mun mielestä vaikea. Keinu oli toisena esteenä ja sinne mentiin 90 asteen kulmassa. Tuntui kovin vaikealta alotteleville koirille kun olen aina ajatellut että 1-luokassa on suorat kontaktilinjat?.

Fyralla oli edelleenkin tosi hyvä vire ja se keskittyi ihan skarppina. Kaippa Nemon kanssa kävely ja Jackyn kanssa pienet painit teki Mankeroiselle hyvää  

Täältä lähdettiin.

Keinun kontakti otettiin pysäyttämällä loppuun asti.

Tämä kuva kertoo ehkä kaikista parhaiten ohjaajan sen hetkistä olotilaa

Me suoritettiin Fyran kanssa koko rata yhdessä töitä tehden, mikä oli mulle tosi tärkeää. Oltiin koko ajan teamina radalla eikä kummankaan tarvinnut sooloilla. Kontaktit osui nappiin, varsinkin puomi oli super koska se mentiin lujaa ja tein vielä valssin päähän. Keinulla otettiin loppuun ylimääräinen pysäytys koska ainakin toistaikseksi haluan sen pysähtyvän myös sinne. Aan alastulon paikka oli myös loistava, mutta alasmenon vauhti voisi olla nopeampi. Kepit sujui älyttömän hyvin molemmilla radoilla.

Agilityradalta Fyra sai ensimmäisen nollansa ja koska muut kilpailijat eivät saaneet puhdasta rataa voitti Manki luokkansa! Ihanneaika alittui -13,30s eli ihan kelpo vauhtia päästiin, vaikka tarkkaa ja huolellista työtä tehtiin kontakteilla. Sanoinkuvaamaton olo, olin NIIN iloinen!.

Palkintojen jaossa: Fyra 0 (-13,30) sij. 1./7. Fyran kaveri Nemo oli sijalla 2. 5-tuloksella. Kaksi ekaa sijaa Pukolle, harvinaista

ja lopuksi kuva vielä itse päätähdestä joka kuvan perusteella vaikuttaa varsin tyytyväiseltä itseensä

Ihan huika päivä ja aloitus. En olisi ikinä kuvitellut tälläistä aloitusta. Itse Fyra otti kisaamisen tosi lungisti, mua jopa hieman pelotti kun se istui niin rauhallisesti lähdöissä. Kuvittelin jopa jos se ei lähde radalle mukaan ollenkaan. Pahin on nyt takana ja ehkä mä uskallan ilmoittaa Fyran jonnekkin muuallekkin kisoihin... Kisapäivän kruunasi vielä seurakaverin Ullan nousu lainakoira Nallella mini 3-luokkaan. Upea päivä Pukolaisille!

Kuvat ©  Sami & Johanna Kuusi