Sunnuntaina meitä käväisi Forssassa kouluttamassa Seppo Savikko. Olin ilmoittanut Fyran ja Duon treeneihin. Meidän ainoa ehto oli se, että meidän oli päästävä aamuporukkaan sillä menin kello 12 töihin päivystämään. Ilma oli tosi erikoinen, suoraan jostain trooppisesta sademetsästä. Aurinko porotti kirkkaalta taivaalta ja lämpötila näytti jo aamulla +30 astetta. Todella hikinen ja lämmin ilma. Ei mikään ihme, että aamupäivän helle muuttui sitten iltapäivällä ukkoseksi ja sateeksi. Hyvin erikoinen tämä Suomen ilmasto!.

Meillä meni  tovi radanrakentamisessa ja sitä hieman lyhennettiinki. Ei rakennettu yli 32 esteen rataa vaan tyydyttiin pariinkymmeneen esteeseen. Äkkiseltään rata ei vaikuttanut kovin vaikealta, mutta kyllä sieltä sellaisia kohtia sitten löytyi. Hieman kokeiltiin erilaisia tekniikoita: jaakotusta, välistävetoa, pakkovalssia, twistiä ja takaakiertoa. Tehtiin rata kolmessa eri pätkässä vuorotellen. Koirat oli aika väsyneitä sillä huilitauon tullessa ne meni aina suoraan varjoon. Seppo keskittyi ohjausteknikoiden sijaan hyvin paljon koiran linjauksiin. Piirteli esteeltä toiselle linjoja joita pitkin koiran piti mennä Tällä tavalla saatiin mahdollisimman nopea suoritustapa. Hyvin erilaisiksi Seppo luokitteli Duon ja Fyran. Duo on sellainen 2000-luvun puolivälissä opetettu. Hallussa pitoon pidetty paljon treeniä ja palkattu paljon kädestä. Tämän vuoksi Duo kulkee aina hyvin lähellä minua ja hieman katsoo liikaa käsiä jonka vuoksi välillä tulee kieltoja kun mun kädet nousee liian ylös. Fyralle sen sijaan on opetettu itsenäiset esteet ja sivuirtoaminen. Fyra pitää koko ajan tietyn etäisyyden muhun, se ei tule koskaan liian lähelle. Fyra myöskin itse tarkistaa moneen kertaan mitä siltä haluan ja korjaa mun ohjausvirheitä. Fyra kuulma tekee itselleen hyvät kulmat suoritettaviin esteisiin (jotta tekee ne turvallisesti ja oikein) tälläinen toiminto puuttuu Duolta kokonaan...

Teknisesti koirat on taitavia, Fyra jopa loistava. Mun tulee käyttää enemmän ääntä radalla, olen kuulma kovin hiljaa (joskus näköjään osaan tämänkin taidon!). Duon kanssa pitäisi käyttää paljon namikuppi palkkaa tai jotain muuta joka vie pois kädestä. Mun pitää varmaan tehdä joku namitasku tai sitten palkata aina leluhiirellä kun pystyn. Kiva ja erilainen koulutus, mukavaa saada hieman erilaista näkökulmaa asioihin. Näillä jatketaan taas hetken aikaa kunnes kangistutaan taas niihin vanhoihin tuttuihin tapoihin Hieman tuli kiire töihin kun pääsin lähtemään koulutuksesta kello 11.40 ja kello 12 olin jo tiskissä. Hieman oli hikinen ja tosi puhdas olo kun en ehtinyt kuin vaatteet vaihtamaan. Jotenkin tuntui siltä että kolmen tunnin hikoilu helteessä oli tehnyt jotain iholle... Onneksi Tolppa jäähdytti koirat kun minä menin lennossa töihin -lepäämään- Illalla tein vielä tyttöjen kanssa palauttavat ravilenkit. Kummasti ilma oli viilentynyt yli 10 asteella. Tosin ilma tuntui edelleenkin aika raskaalta vaikka päivällä ukkosti ja satoi pitkään.