Lauantaina käytiin Cincon kanssa viimeisen kerran Loimaalla pentukoulussa. Tällä kertaa käveltiin häiriössä tehtiin istumista ja maahanmenoa sekä vierelle tuloa. Välillä myöskin leikittiin leluilla. Cinco jaksoi hyvin keskittyä  ja oli muutenkin kiltti partiolainen. Lopuksi juotiin vielä glögiä. Pentukoulun jälkeen jatkettiin lenkille Saareen. Saatiin Johanna ja pojat mukaan. Koirat saivat juosta vapaana ja kyllä niilä näytti olevan tosi hauskaa. Tarkoitus oli liikuttaa koirat hyvin sillä illalla me lähdettiin Fyran ja Cincon kanssa Ruotsinlaivalle.

Aliisan ja poikien kanssa (Cincon Totti-iskä ja Kiri-veli) oltiin sovittu kuuden jälkeen treffit Forssaan. Käytiin hakemassa Fyran ja Cincon kanssa kyytiläiset mukaan ja lähdettiin ajamaan kohti Turun satamaa. Kylläpäs tuulesi. Aukeilla kohdilla tuntui että auto ei meinannut pysyä edes tiellä. Samaten tuntui että tuuli menisi auton läpi. Päästiin tuiskussa ja tuiverruksessa perille ja vielä ennen satamaa lenkitettiin koirat huoltoaseman ympäristössä. Tuntui kyllä siltä että tässäkään reissussa ei ollut mitään järkeä. Yksi näyttely Ruotsissa ja pennut olivat vasta 9 kuukauden ikäisiä. Totilla ja Fyralle ei Ruotsista ollut käytännössä mitään haettavaa. Reissu oli kuitenkin päätetty jo silloin kun ne olivat Mallan luona Mikkelissä wink Eli ei tainnut F-pennuilla olla matkanvaraus hetkellä ikää kuin 4-5 viikkoa...

Laiva oli kovan tuulen vuoksi myöhässä. Viikkarin olisi kuulunut lähteä kello 20.55, mutta me päästiin vasta silloin laivaan. Kaskummaa kun meidän hytti oli sitten 9 kerroksesa ja saatiin kantaa tavarat ja roudata koirat autokannelta ylös asti. Hyvin koirat kulkivat ahtaissa rapuissa ja ihmisvilinässä. Hiki tuli itsellä tavaroita kantaessa ja vielä kun flunssa oli päällä. Hytti ei ollut mikään tilaihme kun vuodepaikkoja oli kaksi ja nekin hytin perällä päällekkäin kerrossänkynä. Tytöt ja pojat saivat rauhassa tutustua toisiinsa ja hyvin ne näytti tulevan toimeen keskenään. Pojat taisi vähän ihastua vuorotellen molempiin likkoihin. Käytiin hieman katsastamassa kauppoja ja syömässä. Nopeasti mentiin kuitenkin hyttiin nukkumaan vaikka laivalla olisi ollutkin PMMP-esiintymässä. Yö meni yllättävän hyvin. Hieman koirat haukkuivat ja laiva keinui ihan mukavasti. No jos tuuli on yli 21 m/s  merellä niin kyllä se hieman tuntuu laivassakin.

Aamulla kannettiin tavarat autoon ja tavattiin 5. kannella Tilda (Tildalla on Cincon Jetti-mummo ja Cincon sisko Nitta sekä sukulaistyttö Zona). Tilda sitten lähti meidän mukaan Ruotsiin, saatiin oma kenneltyttö mukaan wink Autoon mahduttiin jotenkuten, en ymmärrä miten sitä tavaraa oli niin paljon!. Ruotsissa tuli räntää, mutta navin avulla me löydettiin erinomaisesti näyttelypaikalle. Viikkarin satamasta ei ollut kuin 10 minuutin matka ilman ruuhkaa. Käveltiin aamulenkki ja mentiin aamupalalle näyttelyhalliin. Näyttely oli suuressa hallissa Stocholms mässan, se oli valtava messukeskus!. Oli tilavat kehät sekä reitit kulkea ja kivasti myyntikojuja jossa oli kaikkea tosi tarpeellista/hyödyllistä tavaraa..

Näyttelyluettelo oli pakko käydä hakemassa sillä oltiin tosi pitkään spekuloitu kuka sinne tulee ja milä koirilla. Mulla nousi kylmä hiki kun katsoin että narttuja oli 6kpl Cinco sai toisesta junnu nartusta vastuksen. Hieman huolestutti kun toinen junnu narttu oli Cincoa yli 5kk vanhempi... ja lisäksi kaksi avoimen luokan narttuja ja Fyran lisäksi toinen koira valioissa. Uroksia oli viisi kappaletta. Kiri yksinään junnuissa nuortenluokassa yksi koira ja valioissa yksi Totin lisäksi sekä veteraaneissa Brasse. Kehää saatiin odottaa lähemmäs 5 tuntia joten käytiin rauhassa aamupalalla ja kierreltiin hieman kojuja läpi.

Kehät alkoi ysiltä ja mentiin katsomaan Heidin ja schipperke Allun kehää. Allu oli hienosti PU-4 ja sai vara-sertin. Kehän jälkeen lähdettiin pitkälle lähemmäs tunnin mittaiselle lenkille päästiin hyvin reitti ympäri ja koirat saivat hieman jalotella autossa istumisen jälkeen. Aamulenkin jälkeen haettiin Heidin ja Aliisan kanssa koirille ekinokokki-häädöt. Meillä oli omat tabletit mukana ja merkintä EU-passiin ei maksanut mitään!. Erittäin positiivinen asia, näilläkin asioilla voidaan rahastaa 5-40€... Muutama ihminen siinä tuli ländereitä katsomaan ja pari ruotsalaista ihastui Cincoon.

Sitten alkoi se piinaava odottelu ennen kehää. Hieman käytiin Aliisan kanssa treenamassa harjoittelukehässä koiria. Aliisa ja Tilda kokeilivat Fyran esittämistä varmuuden vuoksi. Tosin olin 100% varma ettei me saada tältä tuomarilta SA:ta. Meillä siis piti olla belgilainen Rita Rayners mutta se vaihtui suomalaiseen Tapio Eerolaan. Odotukset eivät kovin korkealla olleet sillä Tapio on tiukka tuomari ja lisäksi se arvosteli länderit erkkarissa 2010 siellä Fyra sai sileän erin eikä edes sijoittunut 6 nartun valioluokassa... Eli toiveet eikä tunnelmat ollut ainakaan omalta osaltani kovin korkealla...

Urokset pääsi ensin kehään. Kiri sai tepastella yksinään junnu kehässä ja se esiintyi hyvin. Sai ansionmukaisesti Erin ja Sa:n sekä SE JV-12 tittelin, eka titteli meidän sakille heart Totti esiintyi valioluokassa toisen uroksen kanssa ja Totti sai Eri1 ja SA. Paras Uros kehässä oli kolme koiraa Kiri, Brasse ja Totti. Aliisa esitti Kirin ja Tilda Totin. Eerola valitsi Brassen PU-1 (+ROP-vet) ja Totti PU-2 cacibin kera ja Kiri hienosti PU-3 Sertin kera. Junnuluokassa Cinco kisasi toista narttua vastaan. Cinco esiintyi ja liikkui mielestäni todella hyvin. Olin hyvin tyytyväinen koiraani. Cinco oli sitten eri1 SA:n kera joten sai Juniorvoittaja-tittelin! Olin NIIN tyytyväinen cool Valioluokassa Fyra sai sitten kovan vastuksen Ankin Ellenistä. Fyra esiintyi kyllä tosi hyvin ja oli koko ajan hyvin valppaana häntä kaarella. Fyra voitti valioluokan ja pääsi myöskin PN-kisaan.

Koko länderikehän ajan oli sellainen show-pystyssä ettei tosikaan. Kehänpyörittäjä ei ollut aina ihan selvillä kaikesta ja sitten ihmiset kehässä hieman palloilivat edestakaisin. Meille tuli omat säädöt koirien kanssa. PN-kehässä oli sitten kolme koiraa kuudesta nartusta ja näistä kaksi oli mun. Mietin pitkään miten esitän koirat, mutta mun piti esittää toinen. Koska messarin esiintyminen meni PN-kehässä hieman pipariksi niin päätin itse esittää Cincon ja Tilda sai handlata Fyran. Cinco jaksoi esiintyä myös PN-kehässä tosi hyvin. Se ravasi ja seisoi hyvin. Fyra esiintyi Tildan kanssa myös hyvin, mitä nyt hieman lähti aina perääni juoksemaan sekä teki pientä pomppua toisella takajalalla (rytminvaihdokset). Oli suuri ylläri kun tuomari valkkasi Cincon parhaaksi nartuksi! Pikku Cinco jolla ikää mittarissa 9kk ja 1 vko. Cinco sai sitten molemmat tittelit sekä Ruotsin Voittaja & Ruotsin Juniorvoittaja sekä sertin. Fyra oli hienosti PN-2 cacibin kera ja Ellen PN-3 vara-cacibin kera. Huhhuh!!!!

Pikkuinen Cinco pääsi sitten kisaamaan Rotunsa Parhaan koiran arvosta Ankin Multi CH Dreamwishes Brassea vastaan. Cinco liikkui edelleenkin mielestäni hyvin ja tuomari teki oikean valinnan valitsemalla Brassen ROP:iksi ja meidät VSP:ksi. Tosin tuomari sanoi että me ehditään paremmin laivaan kun ollaan VSP ettei välttämättä pystyttäisi jäämään ryhmiin wink  Olipas ylläri kerrakseen. ROP kuvassa Cinco oli sitten jo sitä mieltä että nyt riittää pönöttäminen, mutta hienosti napero esiintyi koko kehien ajan. Olen ylpeä pikku likasta heart

VSP SEV-12 & SEJV-12 Krumme Furche Festina Lente "Cinco" ROP & ROP-Vet SE V-12 Multi CH Dreamwishes Brasse "Brasse"

Cinco heart

Kehien jälkeen lenkitettiin koiria ja käytiin hieman kiertelemässä kojuja. Kaikkea kivaa ja hyvin hyödyllistä tarttui mukaan mm. partaharjaa ja magneettia sekä Fyralle panta. Molemmat likat piti vielä hakea autosta jotta sain mitattua Cincolle BOT-takin. Ne oli Ruotsissa paljon edullisempia kuin täällä Suomessa. Ennen iltalaivalle lähtöä käveltiin vielä pitkä lenkki n. 40 minuuttia ennen kuin lähdettiin satamaan.

Me oltiin ekana paikalla, mutta oltiin myös vikana lähdössä laugh

Oltiin varattu satamaan ajoon noin puoli tuntia koska mennessä ei mennyt kuin 10 minuuttia... Olisi pitänyt lähteä piirun verran aiemmin ajamaan... Sataman löytäminen ei sitten ollut ihan helpoin juttu... Joo kaikki meni ihan hyvin kunnes 4km pituisessa tunnelissa katosi navista signaali ja tunnelissa oli onnettomuus minkä vuoksi osa kaistoista oli ihan tukossa. No me köröteltiin siinä pitkässä letkassa tovi kunnes todettiin että nyt on pakko päästä ulos tai myöhästytään laivasta. Kauheeta vauhtia tunnelista ulos ja tietenkin navi oli ihan sekaisin. Ei kirjaimellisesti mitään käryä minne pitää mennä. Yritin laittaa kännykkään nettiä päälle ja sijaintipalvelua jotta edes kännyn navi toimisi. No sekin sitten temppuili kun en löytänyt sijaintipalvelua mistään kohtaa puhelimesta. Aikamme pyörittiin liikenneympyrässä ja odoteltiin navin heräämistä mutta se ei halunnut olla yhteistyössä... No minä tein sitten oman hätäratkaisun ja totesin että nyt lähdetään oikealle että sataman täytyy olla siellä. Ajettiin aika kovaa Tukholman katuja pitkin. Taisin olla hieman värisokea kun ajoin pari kertaa päin punaisia. Paniikissa yritettiin väärästä paikkaa autolla sisälle ja kauheeta vauhtia taas terminaalissa toiseen päätyyn. Me ehdittiin!!!! cool

Check In oli viimeistään kello 19.30 ja me oltiin perillä kello 19.31!. Eikä oltu edes vikoja vaan meidän jälkeen tuli vielä yksi auto wink Kyllä oli riemu katossa kun mä ehdin jo miettimään minne me mennään yöksi ja kuinka saadaan laiva vaihdettua. Saati se että töihin pitää ilmoittaa että nyt myöhästyn enemmän kuin pari tuntia...

Auto jouduttiin ajamaan ramppia pitkin yläkertaan. Se ramppi oli tosi liukas ja kamala ajaa. Mä nauroin että mun suurin osa renkaan nastoista taisi jäädä siihen ramppiin kiinni... Autokannella oli ihan sairaan ahdasta. Meidän kohdalla se mies kurkaksi alas ja puisteli päätänsä, mulla kävi jo mielessä että joudun peruttamaan koko mäen alas... Mutta ei onneksi. En ole vielä niin tiukasti autoa parkkeeranut, huh!. Tilda tuli meidän kanssa samaan hyttiin ja saatiin vaihdettua hytti 4 hengen hyttiin. Oli huomattavasti enemmän tilaa. Cinco oli koko reissun ajan aivan fanaattinen Tildasta. Se hyppi koko ajan Tildaa vasten ja syliin sekä antoi pusuja. Ei se edes huomannut mua ollenkaan. Cinco olisi varmaan halunnut tuosta fanaattisuudesta päätellen muuttaa pentuna Tildan luokse. Aivan kumma juttu koska Cinco on myös ihan hassuna Jassuun. Eikä me nyt edes kovin usein nähdä, hyvän vaikutuksen on molemmat tehneet pikku Cimoon.

Kiri vähän rakastui Fyraan heart

Mää ja mun veli Ruotsia valloittamassa

Laivalla käytiin vähän osotoksilla ja syömässä. Mentiin myös kuuntelemaan jotain esiintyjää joka esitti Tina Turnerin kappaleita tosin meille jäi auki oliko se esiintyjä mies vai nainen?. Koska reissu meni äärettömän hyvin niin pitihän sitä hieman juhlistaa kilistävällä. Meillä oli hyvä syy eikö vaan? wink

Ja koko "perhe" koossa: Kiri PU3 SEJV-12, Sert, Totti PU-2 Cacib, Fyra PN-2 Cacib ja Cinco VSP, PN-1 SEV-12 & SEJV-12, Sert cool

Kuvat jäi reissusta hyvin vähäiseksi. Ei riittänyt rahkeet kuvaamiseen kun koko ajan oli härdelliä ympärillä. Elän toivossa että saan muutaman kehäkuvan vielä Ruotsin puolelta ainakin minulle luvattiin niitä lähettää. Maanantai aamuna oltiin sitten kotisuomessa takaisin. Käytiin vielä lenkkeilemässä huoltoasemalla ja jätin Aliisan & pojat sekä Tildan autokeitaalle. He matkustivat eteenpäin ja minä porhalsin kovaa vauhtia töihin. Olipa jälleen ikimistoinen reissu. Olen niin tyytyväinen miten hienosti kaikki koirat käyttäytyivät varsinkin pentuosasto suoritui hienosti ekasta ulkomaanmatkasta. Tämä reissu oli tämän vuoden viimeinen, mutta uusia on jo suunnitteilla. Niitä odotellessa!!!. Kiitos Aliisalle ja Tildalle seurasta, ensi kerralla ne aksakisat mukaan niin Tildakin lähtee mukaan koirien kanssa  wink