Edellinen viikko otettiin tuttuun tapaan erittäin rennosti. Kaikki koirat kävi tiistaina tapaamassa Leena Piiraa. Kaikki koirat olivat hyvässä kunnosa. Duo ehkä eniten jumissa rintarangasta. Ilmeisesti joku hermo oli myös puristuksissa koska vasen takajalka tärisi lähes tulkoon koko ajan jos seisoi. Onneksi Duon jalkatärinä jäi Halikkoon.

Loppu viikon Fyra huilasi. Se kävi normaalit lenkit ja oli torstaina Tiinan koulutuksen ajan autossa odottamassa. Tehtiin ravilenkkiä ja mäkikävelyä. Olen oppinut siihen, että ei kannata prässätä koiraa tekemällä liikaa. Tämä toimii meille hyvin, kisataan vähän ja treenataan vähän. Määrän sijaan panostetaan laatuun ja palkkaan. Lyhyitä treenejä ja harvemmin ratatreeniä.

Cinco kävi torstaina kentällä Tiina Jaakkolan opeissa. Voi mahoton miten taitava tyttö se oli. Rata koostui hypyistä ja putkista missä oli paljon tekniikkaa. Me saatiin tehtyä keinua lukuunottamatta koko rata läpi 26 esteelle asti. 27 olisi ollut se keinu ja siitä rata jatkunut vielä muutaman hypyn. Se oikeasti toimi kuin aksakoira ja sillä on pitkä askel, mitä pidempää pätkää tehtiin sitä enemmän Cimosta alkoi kuulumaan ääntä... Lopuksi kokeiltiin leikkimielisesti rataa nollalla läpi, mutta vielä ei siihen pystytty kosahdettiin esteelle 12. kun mun putkijarru oli olematon. Cinco juoksi putken jälkeen sille esteelle minkä ekana näki. Päästiin sitten toisessa erässä loput esteet läpi. Samassa ryhmässä treenasin vielä Jacky-collien. Yhteinen sävel tuntui löytyvän ja paikoitellen se näytti jopa aksalta... Mutta vaikeaa on rytmittää täysin erilaisen ison koiran kanssa mikä ei tunnu ihan omanlaiselta. Hienosti Jacky kuitenkin teki töitä mun kanssa , vaikka Johanna istui kentällä katsomassa.

Itse SM-kilpailut starttasi meidän osalta lauantaina länderiyhdistyksen joukkueessa. Lähdettiin Fyran ja Cincon kanssa puoli kasi ajamaan kohti Kirkkonummea. Kyllä mä taas hetken ajattelin, että minkä takia mun piti joukkueeseen mennä. Samaa mietin edellisenäkin vuonna...

Itse kisapaikka oli ihan mukava, mutta itse pidin viime vuoden Jyväskylän paikasta enemmän. Se oli rinteessä josta näki hyvin kaikille kentille samaan aikaan. Nyt paikka hieman pirstaloitui ja koirien kansa oli hieman hankalaa kun ne eivät saaneet tulla lähelle kisakenttiä, tämä koski turistikoiria. Mulla kävi kyllä niin mahdoton onni kun sain viedä Hannan telttaan mun häkkini. Muuten se olisi ollut taivasalla koko viikonlopun. Iso kiitos siitä, kyllä länderi-ihmiset on mahtavia <3 Mikäs meidän teltassa oli olla kun naapurihäkissä oli SM-joukkuekultaa voittanut Veikko-länderi. Onnea Riikka vielä tätäkin kautta.

Medien tuomarina toimi Tuomo Pajari ja rata oli juuri meille tehty. Harvoin voi sanoa, mutta tuo tuntui niin meidän radalta Fyran kanssa. Mä tiesin tasan tarkkaan heti mitä mun pitää tehdä.

sm-medi-normal.jpg

© Jukka Pätynen

Se rata sujuikin sitten iman ongelmia ja suurempia jännityksiä. Mä sain hyvin liikuttua edellä ja tehtyä muutamat ylläri persjätöt mm. ennen keppejä sekä ennen 8. hyppyä. Tuntui ihan huikealta tulla nollalla maaliin. Aika oli myös todella hyvä sillä se oli -8,39s eli kovatasoisissa medeissä ihan mallikelpoinen suoritus. Samalla meidän joukkue pääsi takaisin kilpailuun mukaan kun yksi hylly oli alla. Toi vähän jännitystä joukkuetovereille. Loppupeleissä meidän joukkue sai täpärästi hylätyn tuloksen sillä kaksi koiraa hylkääntyi ja kaksi sai tuloksen. Meillä oli kyllä joukkueessa hieno henki ja ilmapiiri. Ensi vuonna taas, ehdottomasti :)

Sunnuntaina oli vuorossa yksilökilpailu. Fyra oli viimeisessä medien erässä eli 5. ryhmässä. Lähdettiin vasta kasilta ajelemaan kisapaikalle. Auto vietiin suoraan samaan paikkaan parkkiin ja onneksi pakkasin kaikki sadevarusteet mukaan sillä niitä tarvittiin iltapäivästä...

Medien hypärin tuomaroitsi Anne Savioja ja rata oli mun mielestä ihan kiva. Tosin jos halusi päästä ihanneaikaan niin piti viilettää nopeammin kuin 4,2 metriä sekunnissa eli tosi kova ihanneaika. Onneksi pohja oli niin hyvä juosta että se tuntui siltä että olisi saanut uuden vaihteen itseensä.

sm_hyppy-normal.jpg

© Jukka Pätynen

Mulla oli radasta hyvä fiilis. Eniten mietin 6. hyppyä teenkö vekin vain jaakotuksen ja päädyin jaakotukseen joka itseasiassa oli ihan hyvä vaihtoehto. Meillä oli tavoite päästä enemmän kuin 5. estettä koska viime vuonna tie tyssäsi siihen että Fyra juoksi putkesta putkeen. Siihen kyllä tyssäsi aika moni muukin... Tietysti tulosta haettiin mutta se oli kyllä niin lähellä...

Fyra liikkui koko radan aivan sairaan hyvin, musta tuntui että me mentiin jopa ihan kovaa. Kaikki meni suunnitelmien mukaan ja nolla oli koko ajan alla kunnes... Tein valssin 14.-15. väliin ja olin niin vikkelä jaloistani että pääsin merkkaamaan 16. putken. Laitoin Fyran putkeen ja nanosekunnin ajan käänsin voimaakkaasti katsoen seuraava estettä numero 17. Fyra meni putkeen ja minä liikuin kohti seuraavaa estettä, vaikka mulla ei ollut kiire. Fyra tuli ulos putkesta... En olisi varmaan sitä edes huomannut ellei yleisö olisi niin paljoa kohahtanut. Mun liike oli jo niin paljon kohti 17. hyppyä että Fyra pääsi hyppäämään sen. Oli kyllä radan jälkeen niin ranteet auki fiilis ja ehkä hieman vieläkin. Se nolla oli niin lähellä ja vielä niin hyvä rata, syvä huokaus. Siihen loppui meidän kisapäivä...

Täytyy kyllä sanoa, että on kunnia päästä osallistumaan näihin karkeloihin. Mulle se on suotu vuodesta 2005 alkaen eli tämä oli 9. kerta henkilökohtaisissa SM-kilpailuissa. Olen varma että Bella nauraen katsoi meidän suorituksia pilvien päältä. Hänen kanssaan sain osallistua 7. kertaa ko. kisoihin.

Fyraa en voi muuta kuin kehua. On kyllä niin uskomatonta kuinka se voi olla niin cool ja viileä kuin patsas. Välillä mun piti kisapaikalla tarkistaa onko se kipeä kun käyttäytyi taas niin tyynen rauhallisesti. Mä kirjaimellisesti nautin kun jätin sen molempina päivinä lähtöön ja se napitti mua uskollisesti ensimmäisen hypyn takana. Tekin töitä niin hyvin ja tarkasti. Maalissa se tuntui omistavansa koko paikan ja oli niin tohkeissaan leluhiirestä. Mä nuolen hetken aikaa haavojani, mutta Fyra on varmasti siirtänyt katseensa jo tulevaan.

k%C3%A4nny%20188-normal.jpg

k%C3%A4nny%20195-normal.jpg

k%C3%A4nny%20198-normal.jpg

k%C3%A4nny%20202-normal.jpg

k%C3%A4nny%20205-normal.jpg

k%C3%A4nny%20209-normal.jpg