Tiistaina käytiin Fyran ja Cincon kanssa Espoossa Sporttikoirahallilla tapaamassa Vappua. Meille oli tunnin aika varattuna ja katsottiin sekä päivitettiin hieman hyppyjumpan kotiläksyjä. Molemmat koirat ottivat taipumista sekä etäisyyden arviointia ratana. Mun piti tehdä takaaleikkaus ja huomasin Fyran kanssa, että leikkaus vasemmalle on mulle vaikeampi kuin oikealle :P Itse taipuminen ja etäisyyden arviointi onnistui hyvin. Hieman etuosa tärähti taipumisessa joten ei ihan niin kiiltokuva kuin pitäisi olla. Ei olla kyllä taipumista treenattu kesän jälkeen. Cinco oli sitten täydellinen. Mikäs siinä :D Se sai kyllä taas niin paljon kehuja hyppytekniikasta. Se osaa koota itsensä ennen hyppyä sekä myös laskeutua oikein. Se osasi myös ne takaaleikkaukset molempiin suuntiin eikä mulla ollut niin vaikeaa ohjata sitä kun se irtoaa niin hyvin eteenpäin esteille.

Toisena tehtiin vielä taipuminen ja korkeuden arviointia ratana. Se sujui Fyralta kuin vettä vaan, mutta Cinco hieman järkyttyi korkeimmista rimoista. Tehtiin Cimon kanssa iso harppaus sillä ei olla aikaisemmin yhdistelty eri hyppytekniikoita samalle radalle ja se vaatiin hieman koiralta jo itseluottamusta.

Vapulla oli sellainen hieno tabletti missä oli valmentaja-silmä ohjelma. Saatiin sillä katsottua ja analysoitua hyppytekniikkaa. Voi miten tyytyväinen olin näkemääni. Mulla kun ei suuremmin ole hyppytekniikoita videolla kun ei ole edes kisaratoja. On siihen kyllä panostettu, mutta eipä ole rimoja tippunut eikä tarvitse muutenkaan radoilla ajatella koiran hyppäämistä. Koira hoitaa itse sen tehtävän kun minä keskityn ohjaamiseen.

Kotiläksyksi siis Fyralle taipuminen ja tarvittaessa laittaa rimat vinoiksi -> kääntyy vielä tiukemmin. Cincolle perus korkeuden  arviointia. Tulisi nyt vaan kevät jotta päästäisiin ulos treenaamaan.

Eilen hurautettiin sitten Turkuun treenaamaan. Ensin oli Fyralla Jaakon ratatreenit. Suunnittelin radan persjätötillä (minkä Jaakko arvasi heti), mutta vaihdettiin ne sitten päivän teemaan eli valsseihin. Alun ensimmäiset kaksi valssia ja ekat esteet 1.-7. Onnistuivat hyvin (jopa niillä perjätöillä). Saatiin jopa alusta kehuja, että oli parhaimpia kahteen päivään. OHO!. Kerrankin rytmitys oli oikein. Esteiden 12.-19. välisten valssien kanssa sain sitten takoa. Onnistuin kyllä ne tekemään myös persjätöillä, mutta koiran kulma oli niihin huono. Fyra kääntyi hyvin jopa niillä mun kökkövalsseilla. Tosin se joutui joka kerta ponnistusvaiheessa vielä kysymään minne pitää laskeutua. Mulla on kumma tupa jäädä tuijottamaan koiraa hypätessä. Se johtuu vanhempien koirien (lue: Duo) helpoista kielloista. Lopulta kun tajusin kuinka aikaisin mun pitää kääntyä valssissa ennen kuin koira ponnistaa ne sujui ihan mielettömän hyvin. Se tuntui jopa hyvältä. Fyra sai lisää potkua ja draivia sekä sekuntti ellei kaksi tippunut taas ajasta pois. Mietittävää myös se valssin tekolinja. Mulla usein se, että olen koiran linjalla kun pitäisi olla puoli metriä sivussa *huokaus* Ei ole aksaaminen helppoa... ja valssit tuppaa olemaan siellä 90-luvun puolen välin tasolla. Silloin mitään tekniikoita opeteltu :P

Cincon treeneissä oli kouluttajana Mila Oravecz kun Elina toipuu jalkaleikkauksesta. Uusi kouluttaja meille ja ihan hyviä näkökantoja tuli jälleen mm. pakkovalssin merkkaus on hyvä, mutta jalat ovat kököt. Niihin pitäisi saada sulavuutta koska olen oudossa kumarassa asennossa. Pitäisi treenata ilman koiraa ne askeleet kuntoon. Cinco oli perus Cimo-Petteri eli aikamoinen räkänokka. Kierrokset nousee ja meteli myös. Oli hyvää pätkää ja huonoa pätkää. Kepit olivat vaikeat koska ne loppuivat seinään. Toisen suunteen samalla radalla pystyin tekemään keppien päässä sekä valssin tai pakkovalssin. Treenilista tuntuu olevan loputon :P

ipuli0-normal.jpg