Palataan ajassa taaksepäin, melkein kaksi viikkoa ollaan oltu Suomessa ja pikku hiljaa on aikaa istua myös koneella.. Keskiviikkona (03.12.14) pakkasin Fyran ja Cincon autoon sekä muutaman kassilisen tavaraa. Ajettiin ensin Maskuun josta hypättiin Heidin ja bordercollie BJ:n ja schipperke Allun kyytiin. Koska vietimme talvilomaa niin päätettiin sitten yhdessä lähteä Saksaan sitä viettämään. Pitäähän sitä saksan joulutorilla käydä. Tosin lentäen sinne olisi varmaan päässyt helpommin kuin ajamalla yhteensä 2670km...

Turusta lähdettiin iltalaivalla Baltic Princesillä kohti Tukholmaa. Laivalla oli iskelmä-keskiviikko ja meno sen mukaista. Hieman piti laivaa kiertää ja shoppailla evästä matkalle. Käytiin me hetki kuuntelemassa myös Yölintua joka oli laivalla esiintymässä.

k%C3%A4nny5%20007.jpgk%C3%A4nny5%20009.jpgk%C3%A4nny5%20011.jpgk%C3%A4nny5%20012.jpgk%C3%A4nny5%20014.jpg

Aamulla sitten Tukholmasta suunnattiin Trelleborgiin. Meillä oli hyvin aikaa sillä laiva oli Tukholmassa jo kello 06.30 ja meidän lautta Saksaan lähti Trelleborgista vasta kello 22.45. Ajeltiin rauhassa kuuden tunnin ajomatka ja pysähdeltiin aamupalalla ja tankilla. Auto oli puhdas lähtiessä (juuri pesty) mutta 250km kilometrin jälkeen ei enään tiennyt minkä värinen se oikeasti oli. Tiet oli niin suolattu, että sitä moskaa lensi ikkunoihin ihan kunnolla. Mälmössä käytiin myös pyörähtämässä, koska ei siellä oltu koskaan käyty. Löydettiin ISO ostoskeskus, se oli vielä suurempi kuin Ideapark  Emporia-ostoskeskus nimeltään. Siellä sitten vierähti tovi kun ihmeteltiin kauppoja ja käytiin syömässä. Kauheasti ei uskallettu vielä ostella mitään kun matka oli tässä vaiheessa vasta aluillaan.

Auto oli juuri pesty lähtiessä, mutta 200km jälkeen näytti jo tältä...

k%C3%A4nny5%20020.jpgk%C3%A4nny5%20023.jpgk%C3%A4nny5%20024.jpgk%C3%A4nny5%20025.jpgk%C3%A4nny5%20027.jpg

Mälmöstä ei ollut kuin alle puolen tunnin ajomatka Trelleborgiin jossa me käveltiin kunnon iltalenkki. Mentiin Stena Linella Rostockkiin. Matkan kesto oli hieman yli 7 tuntia. Koirat oli autossa yön ja me nukuttiin toukkina ravintolan lattialla. Meillä oli siis makuupussit mukana minne mentiin nukkumaan. Taisi muutama vetäistä aamupalan väärään kurkkuun kun aamulla ennen kuutta kaksi suomalaista nousee tukkapystyssä ravintolan takaosasta makuupusseista :D Nukuin kyllä hyvin eikä haitannut vaikka ravintola oli kello 02 auki ja aamupala alkoi kello 04.30 alken. Hyvin nukuin kuuden tunnin unoset lattialla. Jotain hyötyä hyvistä unenlahjoista.

k%C3%A4nny5%20044.jpgk%C3%A4nny5%20045.jpgk%C3%A4nny5%20046.jpgk%C3%A4nny5%20047.jpgk%C3%A4nny5%20051.jpgk%C3%A4nny5%20052.jpgk%C3%A4nny5%20057.jpg

Koirilla oli autossa kaikki hyvin. Hieman oli merivesi lentänyt ikkunoihin sillä meidän auto jäi taivasalle. Yöllä oli aika kova merenkäynti ja jopa lattiantasossa tuntui laivan keinunta. Koirat olivat kuitenkin nukkuneet ilmeisen hyvin. Rostockista lähdettiin ajemaan Kasselia kohden. Käytiin aamukävelyllä ja tytöt söivät jälleen ulkona ruoan. Oli oikein mukavaa ajaa perjantaina aamusta motaria ennen seitsemää. Oli vähän liikennettä poispäin, mutta toisella kaistalla liikennettä oli runsaasti. Saatiin rauhassa ajella, suora matka olisi ollut hieman yli 5 tuntia mutta me hieman pysähdeltiin. Yksi onnettomuuskin sattui, mutta onneksi oltiin melkein heti alkupäässä onnettomuutta joten päästiin aika hyvin siitä tilanteesta läpi. Päästiin Kasseliin puoli kahden aikaan, löydettiin satumalta Kasselin keskustaan joulutorille. Käytin sitten sekin ihmettelemässä samalla :D Oli kyllä hienoa ja kovin paljon ihmisiä liikenteessä. Ostoksia tuli tehtyä ja kauppoja kierreltyä. Saatiin vaan muistutus poliisilta tuulilasiin. Oltiin kyllä maksettu parkkimaksu ja parkkeerattu oikealle aluelle mutta ilmeisesti se ruutu oli jonkun toisen vaikka sitä ei siinä lukenut?. Ei kyllä ymmärretty..

k%C3%A4nny5%20067.jpgk%C3%A4nny5%20069.jpgk%C3%A4nny5%20072.jpgk%C3%A4nny5%20073.jpgk%C3%A4nny5%20074.jpgk%C3%A4nny5%20078.jpgk%C3%A4nny5%20079.jpgk%C3%A4nny5%20083.jpgk%C3%A4nny5%20088.jpgk%C3%A4nny5%20089.jpg

Kassel joulutori 2014

Hotellille päästiin puoli neljän aikaan Hotel Am Herkules sijaitsi korkealla. Tasaisen korkeaa ylämäkeä kiivettiin koko matka keskustasta n. 10 km. Huone ja hotelli vaikutti kivalta paikalta ja lenkkimaastot näyttivät hyviltä. Päätettiin sitten kävellä opastettu 2km metsälenkki... Lähdettiin sitten tennareilla liikenteeseen kun polku näytti hyvin leveältä ja kivalta. Mun kengät oli vuotavat koska kantapää on niistä kulunut rikki. Ostin jo reissusta jo uudet tennarit, mutta en raaskinut laittaa niitä jalkaani. Reitti näytti kivalta ja koirilla näytti olevan hauskaa... Ilta alkoi hämärtymään ja jossain vaiheessa me eksyttiin polulta... Nice! Pimeä tuntematon metsä eikä tietoakaan siitä minne pitäisi mennä. Eipä siinä auttanut muu kuin lähteä liukumaan pimeässä metsässä alaspäin. Se ei ollut helppoa sillä metsä oli osittain risukkoa ja märkien lehtien peitossa. Alla mukava savi... Kaaduttiin sitten vuorotellen Heidin kanssa. Oli kyllä sellaisia ilmalentoja, että huhhuh!. Mun kolahti oikea pakara ja ranne. Oltiin sitten yltä päältä kurassa kun lopulta löydettiin tie. Taisivat hieman hotellilla ihmetellä meidän ulkonäköä. Oli niin koomista, etten edes tajunnut ottaa kuvaa. Koirat oli metsässä aivan villeinä. Ne kun oli pari päivää matkustaneet autossa. Fyra vaan puski mulle etutassuilla vauhtia alamäessä. Meidän 2km metsälenkki vaihtui lähemmäs 8km rämpimiseen. Onneksi päästiin sieltä pois :D Muuten oltaisiin varmaan siellä vieläkin vaeltamassa, onneksi Heidi on käynyt intin :D

Tässä vaiheessa lenkki näytti vielä hyvältä ja valoisalta :D

Polku pieneni ja jossain vaiheessa eksyttiin. Pimeä hotelli oli vastassa kun päästiin takaisin :P

k%C3%A4nny5%20106.jpgk%C3%A4nny5%20110.jpgk%C3%A4nny5%20111.jpgk%C3%A4nny5%20112.jpgk%C3%A4nny5%20114.jpg

Ilta meni kuraisia koiria putsatessa sekä kuravaatteita pestäessä. Mun kenkien kuivuminen vei kaksi päivää... Lohtua telkkarista toi Voice of Germany jossa oli Sunrise Avenuen Samu tuomarina :) Lauantai aamuna lähdettiin puoli kahdeksan kohti näyttelypaikkaa. Tehtiin vain pieni pissatuslenkki hotellilla. Matka näyttelypaikalle oli alle 15 min autolla. Se tehtiin alamäkeen rullaten. Oltiin jo ennen kasia löydetty Messe Hallen sekä parkkipaikka. Parkkipaikalla oli hyvin tilaa. Päivän mittaan siellä pörräsi poliisit jotka otti kuvia ja laittoi sakkoja ihmisten auton ikkunoihin :O Parkkisakon sai jos auto oli hieman nurmikolla tai vinossa... Koirien ja tavaroiden roudaaminen sisälle. Tovi saatiin jonottaa, että päästiin sisälle. Rokotuspapereita ei pahemmin katsottu. Meillä oli mukavasti kehät kun bordercolliet alkoi kello 9, länderit kello 11 ja sipulit kello 13.  Käytiin hakemassa kaikkien numerolaput. Sipulit ja Länderit oli eri hallissa kuin bortsut. Lisäksi meillä oli tuomarin muutos :P Hieman harmitti kun olin kuullut että alkuperäinen tuomari tykkäsi karkeakarvaisista ländereistä ja tämä vaihtunut tuomari enemmän glateista. Leiriydyttiin aluksi bortsu kehälle. Minä lähdin tyttöjen kanssa aamulenkille ja Heidi jäi odottamaan omaa kehäänsä. Näyttelypaikalla oli todella hyvät lenkkimaastot. Siellä köpöttelin 40min kävelyn ja ehdin hyvin bortsu kehään katsomaan kun BJ voitti käyttöluokan ja sai toisen sertin :) Minä siirryin tämän jälkeen toiseen halliin odottamaan länderikehää. Sipulit olivat myös samassa kehässä. Halli oli tilava, mutta hyvin vetoisa. Takki päällä sai kehän laidalla  istuskella eikä meinannut tarjentua. Meidän hallin kautta oli kulku kahteen muuhun halliin joihin mentiin ulkokautta joten ihmisiä ramppasi ovista koko ajan sisälle/ulos. Ländereitten arvostelu kohtaa vaihdettiin pari kertaa, en tiedä miksi...

En tiedä oliko tämän sillan idea mikä?

k%C3%A4nny5%20123.jpgk%C3%A4nny5%20128.jpgk%C3%A4nny5%20129.jpgk%C3%A4nny5%20134.jpgk%C3%A4nny5%20136.jpg

k%C3%A4nny5%20138.jpgk%C3%A4nny5%20141.jpgk%C3%A4nny5%20146.jpgk%C3%A4nny5%20147.jpg

Ländereillä tuomarina oli saksalainen vanha herra Willfried Peper. Olen Duon kanssa käynyt tällä herralla vuonna 2004 Kankaanpäässä. Silloin saimme ensimmäisen sertin ja Duo oli ROP. Jäi vaan mieleen, että herra oli silloinkin hieman erikoinen :) Ländereitä oli 4 kpl ja meille tuli myös tuomarin harjoittelija. Harjoittelija puhui kanssani Englantia, mutta tuomari pääasiassa vain Saksaa. Tytöt sitten syynättiin varpaista korviin ihan kunnolla ja millin tarkkuudella. Hampaat laskettiin kurkkuun asti ja käpälät käännettiin. Fyra esiintyi Cincoa ennen valioissa (tuolla valiot esiintyy ensin). Tuomari oli aivan ihastuksesta soikeana Fyran pigmenttiin :O Enpä ole koskaan kuullut kuinka tuomari voi olla innoissaan mustista kynsistä (Fyran kaikki kynnet on pikimustia). Tassun pohjat käännettiin ja ihastelu jatkui. Tuomari selitti kuinka hän ei ole vuosikymmeniin enään nähnyt näin hyvää pigmenttiä. Tämä on paras mitä hän on ikinä nähnyt. Muutenkin he olivat hyvin innoissaan Fyran rakenteesta ja lantiosta. Liikkeissä tämä tuomari tahtoi edelleenkin että koira esitetään nopealla vauhdilla siitä hän huomautti muutaman kerran saksaksi enkä meinannut tajuta. Mittatikkua kokeiltiin ja saatiin ilmeisesti tuomaria miellyttävä tulos. Hieman sanoi yhdestä puuttuvasta P1-hampaasta harjoittelijalle. Sen verran katsoin paperia, että saimme CQ ja luokkasertin.

Cincon esiintyi sitten Avoimessa luokassa. Liikkui hyvin ja selvästi enemmän tuomareiden mieleen liikkeissä. Hampaista sai hyvää kiitosta koska kaikki hampaat löytyy eikä puutoksia ole. Tassujen anturat oli mustat, mutta Cincon vaaleat kynnet eivät olleet hehkutuksen aiheena. Mittatikkua kokeiltiin ja samalla mitattiin myös koiran pituus. Cinco oli sitä mieltä, että mittaaminen oli aivan hanurista... Ei sitten meinannut pysyä paikallaan ollenkaan. En edelleenkään ymmärtänyt mitään vaan papereista yritin pälyillä mitä me saatiin ja kyllä sielläkin CQ ja luokkaserti oli kirjattuna.

PN-kehässä Heidi esitti Fyran ja minä Cincon. Siinä vaiheessa jo tiesin, että Fyra vetää pidemmän korren ja niin se teki <3 Fyra oli ROP ja sai samalla viidennen sertinsä ja tuli Saksan Muotovalioksi! (Fyralla oli entuudestaan yksi enemmän). Tuomari oli edelleen aivan innoissaan kynsistä :D

k%C3%A4nny5%20151.jpgk%C3%A4nny5%20152.jpgk%C3%A4nny5%20153.jpgk%C3%A4nny5%20154.jpgk%C3%A4nny5%20156.jpgk%C3%A4nny5%20157.jpg

Sipulikehää odoteltiin tovi ja minä kävin siinä vaiheessa shoppailemassa kaiken mitä tarvin. Vähän herkkuja ja autoon uudet peitteet. Herkut on kyllä Saksassa paljon edullisempia, muutama lelukin tarttui mukaan kassiin. Allu esiintyi sipuleissa ROP-koiran arvoisesti ja sai sekin toisen Saksan sertinsä. Fyran ja Allun paperit siirtyi ryhmäkehään ja Cincon paperin sain koko kehän loppumisen jälkeen. Ennen ryhmiä kannettiin tavarat autoon ja käveltiin lenkki. Jos kehät oli lähemmäs kaksi tuntia myöhässä. Saksassa annetaan arvioitu aika johon sullotaan monta koiraa samaan aikaan ja vasta paikan päällä näkee mikä on järjestys. Ryhmäkehät oli sitten tarkkaan laitettu ajallensa ja ne oli jopa etuajassa!. Allu meinasi myöhästyä 1-ryhmän kehästä. 9-ryhmän kehään me tajuttiin sentään jo varautua olemaan ajoissa paikalla. Kaikki ryhmät käytiin alle tunnissa läpi :O Oli kylä hienoa esiintyä ryhmässä rodun kotimaassa. Ainoa miinus oli se, että kaikki puhuivat Saksaa ja olettivat että ymmärretään. Minä en ole päiväkään sitä kieltä lukenut joten olin välillä hieman sekaisin kokoomakehässä :P

ROP-koirien arvosteluja etsittiin tovi ennen kuin löydettiin ne kahden hallin väliköstä. Sieltä saatiin vielä palkintopeitto mukaan. Se oli ihana vaaleanpunainen/ruskea missä oli pöllöjä :) Ansaittu shoppailuretki googlemapsin kautta löydetyssä Dex-ostoskeskuksessa. Siellä oli muutama muukin koska paikalla oli joulupukki ja joulunavajaiset. Ei meinattu löytää parkkipaikkaa ollenkaan. Hyvin saatiin rahat kulutettua ja shoppaltua siellä muutama tunti. Illalla hotellissa oli pari hyvin väsynyttä ihmistä ja koiraa. Ripustettiin taas pyyheikkunaan, koska siellä hieman veti ikkunoiden välistä...

k%C3%A4nny5%20158.jpgk%C3%A4nny5%20161.jpgk%C3%A4nny5%20164.jpgk%C3%A4nny5%20166.jpgk%C3%A4nny5%20167.jpgk%C3%A4nny5%20169.jpgk%C3%A4nny5%20173.jpg

Cinco, Fyra, BJ ja Allu <3

Iltaohjelmaan kuului tavaroiden pakkaamista. Tuntui kurjalta kun juuri oli päässyt hotelliin, piti sieltä taas jo lähteä pois. Ilta menikin mukavasti laivatavaroita ja autoa pakkailessa sekä järjestäessä...

Sunnuntaina tehtiin taktinen veto ja lähdettiin näyttelypaikalle myöhemmin. Meillä oli eka koira kehässä vasta kello 11. Lähdettiin hotellilta vasta 9 jälkeen kohti näyttelypaikkaa kun oltiin avaimen luovutettu pois. Mentiin taas ihan eri reittiä näyttelypaikalle. Ei meinattu millään löytää parkkipaikkaa. Saksalaiset poliisit etsivät jälleen hyvin innokkaina sakotettavia kohteita... Onneksi hieman kauempaa löytyi parkkipaikka ja saatiin raahata tavaramme. Sunnuntain kehät oli jälleen niin, että BJ oli ensin sen jälkeen länderit. Bortsut ja länderit meni ilmeisemmin päälleikkäin sekä lopuksi Allu. Meillä oli toiveissa päästä lähtemään viimeistään kello 15 pois messuhallista koska iltalaiva Rostockista odotti meitä kello 22.45 lähteväksi ja siellä tuli olla tuntia ennen ( yli 5h ajomatka). Aikaa oli varattava reilusti sillä motarilla tapahtuvat onnettomuudet saattoivat sekoittaa liikenteen tunneiksi :P

Poliisit sakoittavat nurmikolle ajaneita autoja...

Kävelin aamulenkin näyttelypaikalla tyttöjen ja Allun kanssa. Sen jälkeen päivystin meidän omaa kehää sillä. En saanut numerolappua ollenkaan kehästä kysyttäessä. Ymmärsin sen verran, että näyttelytiimi vaihtui välillä eli kehäsihteerit yms. oli toisen porukan. Ländereitä oli 6 kpl ilmoitettuna ja glatteja. Hieman pohdiskelin, että mahtaako tämäkin pitää enemmän glateista kun muita partaversioita ei mun tyttöjen lisäksi ollut. Moni tuli kysymään tyttöjen rotua ja ihmettelivät kun oltiin Suomesta asti :D Paikallisiin länderi-ihmisiin tuli tutustuttua. Yksi nainen oli turistina kahden koiran kanssa joista toinen oli Rauhen Stein-ländereitä. Saksassa turistikoiratkin saavat tulla katsomaan näyttelyä sisähalleihin.

Oman numerolappuni sain mutkan kautta toiselta länderi-ihmisiltä joka tiesi meidän kehänsihteerin. En edellenkään tajua tuota käytäntöä kunnolla. Sama homma oli vuosi sitten Dortmundissa toisena päivänä. No olin vain onnellinen kun sain numeroni... Kas kummaa kun järjestys vaihtui taas muutamaan otteeseen niin, että länderit oli loppujen lopuksi päivän viimeinen rotu. Samaan aikaan BJ oli voittanut käyttöluokan ja saanut kolmannen sertinsä. Allun sipulikehä oli alkamassa joten meillä oli yht'äkkiä kolme kehää samaan aikaan pyörimässä :P Onneksi viereisen kehän nainen oli niin ystävällinen ja kysyi missä ystäväni on (näki meidät edellisenä päivänä ja oli kehässä töissä). Että sipuli alkavat tuntia aiemmin. Ei siinä auttanut muuta kuin soittaa Heidille joka riensi Allun kehään. BJ saatiin saksalaiselle bortsuihmiselle joka esitti sen PU-kehässä... Huh!. Minä jännitin sitten miten länderikehä menee sipulikehän kanssa ja saanko toiselle tytölle esittäjää jos niin käy...

Kerrankin oli sen verran tuuria, että kun Allu oli ROPannut sipulikehässä joka oli viereisessä kehässä alkoi heti länderikehä. Ländereitä oli ilmoitettu 6 kpl saksalaiselle Walter Holtorf ja harjoitusarvostelijana oli sama mies mikä eilen. Fyra pääsi jälleen valioissa mun tytöistä ekana kehään. Tämä tuomari ei tutkinut mittatikulla korkeuksia vaan samaan tapaan laskettiin hampaat ja syynättiin koko koira läpi millimetrin tarkkuudella. Myös tämä tuomari arvosti Fyran mustia kynsiä :D Sanoi hieman kapeasta piirrosta, mutta totesi että valkoinen kuitenkin löytyy päästä silmien välistä. Rotumääritelmässä ei sanota kuinka iso sen tulee olla.  Fyra voittiluokkansa ja sai kuudennen Saksan sertin. Cincolla oli sitten jännät paikat avoimessa koska Saksan Muotovalio titteli oli yhden sertin päässä. Onneksi tuomarit pitivät myös Cincosta ja kehuja sai täysi hammaskalusto sekä valkoinen piito. Cinco sai viidennen Saksan sertin ja tuli näin ollen Saksan Muotovalioksi 2,5-vuotiaana. Mikä on aika hyvä suoritus sillä harva Saksalaisistakaan koirista on oman maansa valio tuossa iässä :) PN-kehässä Heidi esitti Fyran ja minä Cincon. Fyran olemus viehättti jälleen tuomareita enemmän ja Fyra oli PN-1 Cacibin kera ja Cinco PN-2 Va-Cacibin kera. Fyra on ehkä enemmän sellainen "alkuperäisen" länderin näköinen mitä varsinkin Saksassa on todettu näkemään. Cinco on sitten paljon korkearaajasempi ja kevyempi ulkonäöltään.

Heidi jatkoi Fyran esittämistä ROP-kehässä ja siellä oli vastassa Glatti Baju (Baju Vom Glatten Kiesel). Fyra esiintyi Heidin kanssa hienosti ja näin ollen Heidi esitti kaikki meidän neljä ROP-koiraa (2x Allu ja 2 x Fyra). Aikamoinen ammattilainen :) Fyra ROP ja Baju VSP. Tämä pariskunta sitten rakastui toisiinsa <3 Fyra on aina ollut hyvin valikoiva miesmakunsa suhteen, mutta tässä herrassa oli selvästi jotain. Tunne oli molemmin puolinen ja pariskunta laittoi leikiksi. Bajun omistaja kyseli onko Fyralla juoksu tms. kun Baju rakastui niin kovin. Se itki näyttelypöydällä Fyran perään niin, että mun piti siirtyä kehän laidalta pois :D Se oli selvää rakkautta :)

k%C3%A4nny5%20183.jpgk%C3%A4nny5%20192.jpgk%C3%A4nny5%20193.jpgk%C3%A4nny5%20194.jpgk%C3%A4nny5%20198.jpgk%C3%A4nny5%20207.jpg

Fyra ja Baju, karkea ja sileä <3

Carlo Vom Glatten Kiesel

Papereita saatiin odotella tovi ja kyselin kehäsihteeriltä saanko Fyran paperit myös itselleni kun laiva lähtee vielä illalla. Olivat hyvin ymmärtäväisiä ja saatiin hieman yli puolen tunnin odottelun jälkeen paperit käteen. Samaa ei voi sanoa Allun kehäsihteereistä jotka uhkailivat tulosten mitätöimisellä :P No katsotaan koska tulokset (Cacibit) päivittyvät FCI:n rekistereihin. Olin tyytyväinen sillä Fyra oli ROP koska sille se kuudes serti oli ns. turha joten ei haittaa vaikka mitätöisivät. En kyllä tätäkään usko sillä hyvin moni oli ryhmistä pois jo lauantaina.

Käytiin katsomassa vielä ryhmän jälkeiset palkinnot ja ihmeeksi saatiin karvapeitteet sieltä jo mukaamme :) Harmaa karvapeite joka on oikein hyvä autoon. Harmi kun ehdin reissulta jo yhden ostamaan. Eiköhän niille kuitenkin käyttöä löydy. Tavaroiden roudaaminen autolle ja samalla koirien lenkitys. Tuttuun tapaan poliisit jälleen etsivät sakoitettevia autoja parkkipaikalta... Me päästiin hyvin puoli kolmen aikaan jo lähtemään kohti Rostockkia johon oli kuuden tunnin ajomatka. Päätettiin ajaa suoraan puolet matkasta, koska päästiin vielä valoisalla hetken aikaa. Automatka sujui ihan hyvin, mutta eipä me sitten pysähdytty edes puolivälissä kun vettä satoi aivan kaatamalla :P Ei haluttu kastella itseämme ja koiria moneen kertaan. Koirat kun joutuivat jäämään autoon lauttamatkan ajaksi. Onneksi saavuttiin Rostockkiin sen verran ajoissa, että ehdittiin kävelemään tunti ennen kuin ajettiin auto laivaan. Aluksi ei satanut, mutta lopuksi kastuttiin sitten ihan kokonaan :P Koirat söivät perinteisesti ulkona. Hyvin puetut koirat autoon ja ajo kannelle. Tällä kertaa auto jäi sisälle tuulen suojaan ja koirilla taisi olla lämmin yö. Auton mittari näytti +10 astetta kun aamulla saavuttiin autoon.

k%C3%A4nny5%20222.jpgk%C3%A4nny5%20223.jpgk%C3%A4nny5%20230.jpgk%C3%A4nny5%20231.jpgk%C3%A4nny5%20233.jpg

Laivalla sadevaatteet kuivumassa...

Me vietimme yön jälleen makuupusseissa laivan lattialla. Niskat olivat hieman jumissa, mutta ihmeen kummasti sitä pystyy nukkumaan missä vaan kun tarve vaatii. Tosin eipä mulla ole koskaan ollut univaikeuksia eikä nukahtamisvaikeuksia. Koirat viettivät autossa kahdeksan tuntia ja me meinattiin nukkua pommiin. Herättiin 15min ennen kuin päästiin laivasta ulos. Tuli hieman kiire :D ja minä tietenkin eksyin väärään päähän laivaa enkä meinannut löytää autoa...

Trelleborgin aamiainen :)

Maanantai päivä meillä oli aikaa viettää Ruotsissa. Koirat olivat hyvin innoissaan kun pääsivät jälleen tepastelemaan ulos. Tehtiin Trelleborgissa tunnin kävelylenkki kivassa maastossa mikä löydettiin sattumalta. Lenkki kiesi lammikon ympäri ja oli hyvin puistomainen ympäristö. Meillä on Trelleborgissa ollut ongelmana se, ettei olla löydetty ilmaista pysäköintipaikkaa. Nyt löydettiin paikallinen iso marketti josta haettiin samalla myös aamupalaa ja ajoevästi lähemmäs 6 tunnin ajomatkalle Tukholmaan. Oli kiva ajella päivällä valoisassa ja pysähdeltiin useampaan kertaan kävelyttämään koiria. Käytiin tietenkin perinteitä kunnioittaen syömässä lihapullat paikallisessa Ikeassa :D Nyköpingissä käytiin jälleen Stadium-outletissa ja sieltä löytyi vaikka mitä kivaa vaatetta. Kulutettiin siellä tunti ja onneksi saatiin rahat kulutettua sinne eikä jääty enempää kauppoja kiertämään. Meillä oli tuossa vaiheessa vielä yli kaksi tuntia aikaa eikä Tukholmaan pitänyt kestää ajaa kuin tunti. No kaskummaa kun maanantain ruuhka ja pari kolaria teki sen, että meille meinasi tulla kiire laivaan. Onneksi ehditettiin vielä kävelyttämään koirat ennen laivaan menoa. Heidi tiesi hyvän urheilukentän lähistöltä missä oli iso parkkipaikka. Tosin siellä pimeässä ei kovin paljoa mitään nähnyt :D

Takapenkki oli aivan täynnä tavaraa :/

k%C3%A4nny5%20252.jpgk%C3%A4nny5%20253.jpgk%C3%A4nny5%20255.jpgk%C3%A4nny5%20256.jpgk%C3%A4nny5%20258.jpgk%C3%A4nny5%20259.jpg

Laivalle päästiin ja saatiin oikein ikkunallinen hytti :O Illalla vielä käytiin juhlistamassa voitokasta reissua laivan baarissa. Taidettiin olla M/S Galaxyn ainoat asiakkaat... Ainakin tuntui siltä. Tiistai aamuna (09.12.) laiva oli Turussa kello seitsemän ja ajettiin Maskun kautta kotiin. Armoton tavaroiden purkaminen ja siivoaminen. Onneksi olin ollut sen verran viisas, että olin tiistain jopa vapaalla etten mennyt suoraan töihin ;) Kiitos Heidille seurasta. Vuosi sitten sanoin, että mut saa käyttää penkkiin jos suunnittelen uudelleen Saksan reissua. Ei siinä mennyt kuin 10 kuukautta kun tehtiin uudet varaukset :) Kun kaksi hullua lähtee reissuun niin loppu tulos on tässä :)

Lause mikä pitää todellakin paikkaansa...

Summa summarum: Antoisa ja kiva reissu. Lähemmäs 2700km ajoa takana. Muutaman lattialla nukutun yön jälkeen voi jälleen sanoa että monta muistoa rikkaampana. Haave rodun kotimaan muotovalioista on totta. Mikä parasta molemmat tytöt tulivat Saksan Muotovalioksi :) Pidin realistisena, että Fyrasta tulee koska oli ainoastaan yhtä vaille. Cincon valioituminen oli iso plussa matkalle. Reissun tunnari oli: Ei mitään järkeä!. Se pitää paikkaansa edelleenkin, mutta harvoilla on kotona kuitenkaan Saksan Muotovalioita :) Hetken huilaamme kunnes yritämme keksiä uusia valloituskohteita...

Saksan saalis: Saksan Muotovaliot Cinco ja Fyra <3

Deutscher Champions (VDH):

Fyra (Fannimer Angelica):

Bremen INT 30.07.2011 Cert, Cacib, BOB Erwin Deusher

Dortmund INT 12.10.2013 2xCert, H-E Guttner

Dortmund INT 13.10.2013 Cert, Petru Muntean

Kassel 06.12.2014 Cert, BOB  => Germany Champion! Willfried Peper

Kassel INT 07.12.2014 Cert, Cacib, BOB Walter Holtorf

Cinco (Krumme Furche Festina Lente)